Als ZZP’er dient u verschillende zakelijke verzekeringen af te sluiten om goed verzekerd aan de slag te kunnen. Denk hierbij aan een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, rechtsbijstandverzekering maar ook zeker een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Over deze laatste gaan we het deze blog hebben.
Een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) is in het leven geroepen om zelfstandig ondernemers (ZZP’ers) te voorzien van een inkomen als er sprake is van arbeidsongeschiktheid.
De zelfstandig ondernemer betaalt maandelijks een premie om te beschikken over een inkomen bij een onverwachts ongeluk.
Wanneer u een arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft afgesloten, bent u ervan verzekerd dat u over inkomen beschikt. Vooraf wordt vastgesteld hoeveel uw inkomen gaat zijn als er sprake is van arbeidsongeschiktheid, zodat u precies weet waar u aantoe bent.
Naast inkomen, krijgt u hulp om zo snel mogelijk weer aan de slag te gaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan coaching of aanpassingen aan uw werkplek als u anders niet meer aan het werk kunt.
Bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering krijgt u te maken met een eigen risico. Deze is niet in de vorm van een bedrag zoals bij een zorgverzekering of een autoverzekering, maar hier gaat het om een tijdsduur. U kunt kiezen uit een eigenrisicotermijn van 30,60,90,180,365 of 730 dagen.
Wanneer u arbeidsongeschikt raakt, heeft u voor de gekozen periode nog geen recht op een uitkering. Als u na deze periode nog steeds arbeidsongeschikt bent, heeft u wel recht op een uitkering van uw verzekeraar.
Als ZZP’er bent u volledig afhankelijk van uzelf waardoor het van groot belang is dat u tegen grote kosten en onvoorziene gebeurtenissen beschermd bent. Wij snappen dat het lastig kan zijn om te bedenken voor welke risico’s u allemaal verzekerd moet zijn.
Heeft u advies nodig over uw verzekeringen?